Ämne: Bacho Minimaster
Skrivet av: Kent 2006-08-24 16:32:15
|
Har ett hus som är 25 år gammalt med ett Bacho Minimaster system och undrar om det är någon som har konverterat/bytt ut till ett liknande system, fast nyare?
|
Ämne: Svar på Bacho Minimaster
Skrivet av: Bengt 2006-09-15 20:35:51
|
Jag tror att jag kan hjälpa dej!
Svara på detta inlägg och lägg med din mailadress!
|
Skrivet av: Eva 2006-10-04 17:01:23
|
Har en Bacho ACJ 16 0110 från 1985.
Vet inte ens vad det är, men det sitter på vinden som något slags elvärmesystem med fläkt och rörkanaler i taken, samt en köksfläkt, som tycks vara kopplad. Är det en Minimaster?
Den låter nu som en lastbilsmotor på tomgång, så vi behöver byta snabbt.
Vad byter man till? Förslag?
jc@vingar.se Eva
|
Skrivet av: stefan 2006-10-05 11:17:03
|
Hej hur har det gått med bytet till något annat system. Har själv ett likadant system (bacho minimaster).Hade också tänkt göra nått åt det??
|
Skrivet av: bahco 2007-06-19 21:49:47
|
Har ochså ett hus med bahco minimaster ACJ, tänkte byta ut köket därav skulle vilja bli av med aggregatet ovanför spisen.
Har någon gjort detta och i så fall till vad, finns det något mordernare system?
|
Skrivet av: Ola 2007-11-21 11:50:38
|
Jag har samma sytem, problem och funderingar.
Men vi har satt in en värmepump som komplement.
Kan någon svara vad ni kom fram till?
Och om ni bytt, vad kostade det?
|
Skrivet av: chrand 2007-12-09 17:46:49
|
Svårigheten att få ekonomi i de gamla kryddhylleagregaten var att få plats med en effektiv värmeväxlare på så liten yta.Sedan de roterande växlarna kommit finns möjligheten att komma upp i verkningsgrader runt 80%. kolla in tex FLEXIT:s aggregat. ca 15000:-
|
Skrivet av: Norrbotten 2007-12-15 22:27:15
|
Jag har flyttat ACF(fläkten ovanför spisen) till garaget och dragit om kanalerna, samt satt en ny spiskåpa direkt ut vilket var ganska lätt att fixa själv, mycket jobb på vinden dock.
Nu byter jag ut samtliga gamla Bacho (ACF + ACJ) mot ett REC Temovex aggregat och kompletterar med en luft/luftvärmepump dockad på aggregatet, allt monterat nu ute i garaget!, skönt att fått bort alla aggregat från huset.
Allt är installerat nyligen och gick på en vecka i arbetstid.
Kostnaderna är beroende på vad man kan göra själv, men det är nog värt att ta ett fastpris, av ett ventilationsföretag, då det krävs en del insjusteringar innan allt fungerar som det ska.
Jag kan gärna lämna mer info när allt varit i drift några månader, men redan nu fungerar luftluftvärmepumpen bra ihop med luftvärmesystemet. Gamla Bacho ligger på "tippen"
|
Skrivet av: Lexus 2008-03-12 17:51:32
|
Norrbotten
Hur fungerar det?
|
Skrivet av: ingmar 2008-10-13 20:40:48
|
Har en bacho minimaster sedan 86, den är kopplad till frånluftfärmesystem som sitter ihop med köksfläkten som jag bytte ut för 2 år sedan. Jag har också kanaler genom hela huset.Om jag skall koppla på något annat till detta system, finns det något bra alternativ
|
Skrivet av: Cricco 2008-11-09 22:55:38
|
Installerade en REGO-200 från Luftmiljö AB, funkade mycket bra efter som alla utgångar på aggregatet stämde med placeringen på min gamla Minimaster, sen gick den tyst och fint...
|
Skrivet av: Kabo 2008-11-19 21:09:53
|
HejHar problem med vår minimaster - det blåser inte in luft i alla rum vilket gör att vi bara har 17 grader på ovanvåningen. De enda rum där det blåser in är ett rum på undervåningen samt badrummen - ett på vardera plan, även om det blåser kallt i badrummet :-Vad fick Ni ge för REGO 200Inklusiver montering
|
Skrivet av: Andreas_79 2008-11-20 14:53:48
|
Hej, jag såg er diskussion om minimaster och tänkte lägga in en fråga. Vår spiskåpa är väldigt ful och behöver bytas är det någon som vet vad som passar och ca pris..mvh Andreas
|
Skrivet av: Åberg i Åby 2008-12-01 10:00:19
|
Hej, har även jag villa från 80-talet med värmeväxlare Minimaster med fläkten i skåpet ovanför spisen, som jag bytte ut förra året till en Fläktwoods. Firman som bytte sa att det typ var det enda alternativet om man inte ska bygga om ventilationssystemet mycket. Jag är mycket nöjd, luftkvaliteten i huset blev mycket bättre och köksfläkten funkade igen :-. Utseendemässigt fanns det dock inte många alternativ: Vitlackerad metallucka ovanför fläkten, men det är bättre än den originalbruna varianten...
|
Skrivet av: Pelle 2008-12-12 11:33:06
|
Det finns reservdelar såsom fläktar och lager att få tagpå. Alt. byta till ett nytt system som Fläktwoods har med t.ex roterande vämrmeåtervinnare.
|
Skrivet av: Lars 2009-01-17 19:51:06
|
Hej.Jag har en minimaster ACJ från 85 som ger full värme hela tiden , kan någon ge ett råd om ev. fel.Jag har under tiden felet varat intalerat en luftvärmepump, men behöver minimastern som komplement för sprining av varmluften till alla utrymmen i enplansvillan. Tänker ev. koppla bort värmeelmentet i minimaster också, har någon ett tips om detta.
|
Skrivet av: Fille 2009-01-29 21:24:07
|
Vad har du för värme i aggregatet idag El eller nåe annatVet inte exakt vilket aggregat du har men det borde gå att koppla bort. På vissa agrregat finns även en sommarlucka så inte luften ska värmas så mycket på sommaren.
|
Skrivet av: Andreas_79 2009-02-03 14:53:52
|
Jag har fått ett irriterande surrande ljud från min Bacho minimaster. Det låter som det kommer från kretskortet. Det surrar i ca 10 sekunder tyst i 3 sekunder och så börjar det igen och så håller det på..Är det någon som har haft eller har liknande ljud och vet vad det kan vara Väldigt tacksam för svar
|
Skrivet av: Mackan 2009-02-16 18:31:39
|
Hade liknande problem. I mitt fall var det en brunkloss kondensator som brummade. Beställde en nu för 195kr och så blev det tyst.
|
Ämne: Svar på Bahco Minimaster
Skrivet av: Fläktkungen 2009-03-28 23:19:46
|
JJ ventservice har hjälpt många kunder att få minimaster att fungera som det var tänkt.Har delar,motorer, kåpor,mm. Även till ACJ luftvärme.www.jjventservice.se
|
Skrivet av: Totte S-vall 2009-06-04 07:04:19
|
Man kan sätta ett nytt aggregat på vinden och ta bort minimastern och använda avluftskanalen till en vanlig spisfläkt.
|
Skrivet av: Christer 2009-07-26 11:14:51
|
Jag har ett borohus från 86 som hade en bacho minimaster, för ca 3 år sedan bytte jag ut den mot en värmeväxlare som heter VM1 från Systemair som jag placerade i tvättstugan. Med omdragning av rör på vinden värmeväxlaren ink arbetskostnad så gick det på ca 33000kr, vilket det var värt, verkningsgraden på växlaren är 90. Numera sitter det en modern rostfri fläkt i köket där luften går rätt ut. :
|
Skrivet av: Puff_brutus 2009-09-22 21:27:42
|
Jag har precis bytt mitt aggregat Bacho Minimaster från 1987 till ett nytt, Ilto R80, som jag har flyttat från köket till ett ledigt utrymme på övervåningen. Flytten medförde viss ombyggnation av ventilationen. I köket har vi därefter installerat en "vanlig" köksfläkt med bra sugeffekt. Ombyggnationen har medfört att vi har fått ett betydligt trevligare innomhusklimat med härlig luft och tyst och skönt i kök och övriga utrymmen!
|
Skrivet av: bs 2009-11-24 14:56:04
|
Alternativet är en vanlig frånluftsvärmepump med varmvatten beredare i, plus ett venilationsaggregat ALIG med ett vattenburet värmebatteri, då kan ni riva ut varmvattenberedaren också.
|
Skrivet av: timia 2009-12-21 19:58:28
|
Vi har ett ACJ aggregat minivent och vi funderar på att byta detta mot blaen Nibe 410. Då får vi både varmvatten samt att vi får en frånluftsvärmepump. Nackdelen i detta är att vi inte får någon fördel av Nibe:n för ACJ aggregatet. ACJ aggregatet går nu på värmepatron. Någon som har installerat liknande lösning?
/Maria
|
Skrivet av: Peace 2009-12-30 22:31:01
|
hej jag byttade min fläkt mini master acf i köket jag vill veta vilken är bästa alternativet att ersätta fläkten min email iska_34@hotmail.com jag är taksam för allt hjälp tack
|
Skrivet av: lite frösen! 2010-01-07 13:13:05
|
hej
lånar tråden lite! har ett liknande system bacho stratos acj/acf allt fungerar som det ska, tror jag huset är byggt -92. problemet är det att vi får det inte att bli varmare än 17 grader när det är ca -15 eller mer ute.
ska det inte bli varmare inne??
|
Skrivet av: TH 2010-01-07 22:41:53
|
hallå där ute! jag har en bahco minimaster acj 16-5110 åsmodell 87. problemet jag har är att när jag slår till luftvärmen så blir inte elementen varma men när jag slår av och slår på igen med värme så startar den och värma men slår av efter några sekunder. jag tog bort allt som gick och kom inn till kretskortet provade att slå på då såg jaf dioder som lyser när den slår till värmen sedan slocknar dioderna och den startar ej upp igen. jag testade att knack på ett relä som jag hörde att surrade och sprackade när dioderna lyste då när jag knackade på relät så började dioderna lysa och värme kom, relät surrade men den slutede efter några sekunder. finns det någon där ute som kan hjälpa mig att få tag i ett nytt relä eller ett billigt styrkrets. kostar skjortan nytt. med vänliga hälsningar tobias med väldigt mycket otur just nu.
|
Skrivet av: kallt 2010-01-09 01:33:45
|
Nån som vet hur man kan kolla så man får ut max värme ur sitt Acj aggregat. Verkar inte som vi får ut mer om jag vrider ratten till max än om den står på halv! Skall det va så?? Nån som vet?
/kaj
|
Skrivet av: Thomas 2010-01-16 10:07:08
|
Hej
Jag har fått mycket hjälp av Servicebolaget www.servicebolaget.se De är bra på ACJ o ACF:er. Jag de bytte mitt styrkort för någon dag sedan. Från 17 grader till 24 i ett vips...
|
Skrivet av: Thomas 2010-01-16 10:09:26
|
Om jag har förstått ACJ:n rätt det var problemet vi hade. Att den har två lägen steg 1 3kw och när det behöver steg 2 ytterligare 3kw mao max 6kw. Mitt styrkort funkade inte o därför fick jag inte steg2 och efter byte så funkar det fina fisken.
|
Skrivet av: Norrbotten 2010-01-23 09:48:40
|
Två år har nu gått sen jag tog bort Bacho ACJ samt även ACFn. Konstaterar att hitta en fullvärdig ersättare till ACJ är inte lätt, när den fungerar så är den mycket bra. Problemen i dag är att hitta en utrustning som fungerar reglermässigt lika bra. I mitt garage finns nu REC vx samt Carier värmepump Stinger, som försörjer huset med luft och värme. Regleringen är problemet, det är för stor hysteres i systemet och ett luftvärmesystem måste vara snabbsom gamla ACJ. Kommer jag att få till programvaran i systemet tillsammans med Carrier, så finns stora förutsättningar att detta kan bli lika bra som gamla ACJ. Min effektförbrukning har sjunkit med mer än 4000 kWh/år, så det finns besparingar att göra.
|
Skrivet av: Norrbotten 2010-01-23 10:00:02
|
Glömde svara på de problem som jag hade med ACJn. Styrkortet bytte jag 2001 då tyristorregleringen började krångla Kontaktorerena två ggr bytte, std kontaktorer Telemechanic, då ASEA ej finns längre. Det går att ta isär ASEA kontaktorerna och rengöra, men byt när det börjar klappra. Tyristorerna håller länge, men skaffa gärna några reserv så kan du byte dessa själv.Byt samtliga kablar till tyristorerna, då de med tiden blir brända och du riskerar att få avbrott, pressa med nya kabelskor och RK Instickstermostaten, krångla även den och den var inte så dyr, så byt så fort värmen börjar fara i temp. Fläktarna är av standartyp, bara att rengöra, ev byta lager. Lagerbyte kan du fixa själv, en del är knepiga att få bort, men lite milt våld så går det bra. Sök gärna ett begagnat ACJ aggregat och lägg på lager, bra att ha.
|
Skrivet av: Lisa 2010-02-04 13:20:20
|
Hej! Vi har kompletterat vårt system med en pelletskamin i vardagsrummet. Använder bara luftvärme när det blir riktigt kallt ute. Så långt är vi nöjda. Problemet är dock köksfläkten. Vi ska renovera köket och vill byta ut fläkten. Var vänder vi oss?
|
Skrivet av: Carlsson 2010-02-12 10:09:48
|
Hej! Vänd dig till YIT. Sök på Eniro och kolla efter närmsta lokalkontor. De kan hjälpa dig. Be att få prata med någon på deras ventilationsavdelning.
|
Skrivet av: Perre 2010-02-22 16:55:13
|
Hej. Jag söker ett begagnat Minimaster ACF, behöver en komplett ställmotor som ej finns som reservdel.
mvh Per-Erik
|
Ämne: Svar på Bahco Minimaster
Skrivet av: jj 2010-03-08 10:14:17
|
återförsäljare för bahcoventilation/ stratos ventilation samt svenskaFläkt är fläktwoods, idagsläget. Finns på www.fläktwoods.se,bostadsventilation sedan klickar ni er fram till återförsäljare och kollar på sverigekartan vem som är närmast Er. MVH Jarmo,www.jjventservice.se
|
Skrivet av: Hjälpsam 2010-03-27 09:14:30
|
Hej ! Minimaster ACJ! Jag kan hjälpa dig med ett tips på ett företag i mellansverige som säljer och installerar utbytesaggregat som har samma anslutningar som befintligt minimaster ACJ
|
Skrivet av: Hjälpsam 2010-03-27 10:07:23
|
I Eskilstuna,Strängnäs, Södermanland finns ett företag som säljer Utbytesprodukter för BACHO Minimaster ACJ . Företaget heter Forsbäck ventilation Hemsida www.forsbackgruppen.se Mail : info@forsbackgruppen.se
|
Skrivet av: FD Fläktsäljaren 2011-03-08 22:34:58
|
hej! vill göra ett inlägg ang värmeag med luftburen värmeåtervinning: finns många företag som vill tjäna pengar på bytena, jag vet, har jobbat som säljare o montör för ett av de stora fläktföretagen. hjälper gärna till o er tips och råd med problem och funderingar. mejla så kan jag ge telefonhjälp, eller på platsenhjälp, om det är väst/syd/mellansverige
mvh bensin@telia.com
|
Skrivet av: Johan 2011-03-16 20:39:09
|
Hej! Ja har funderat på och byta mitt system också för ja tycker inte de fungerar något vidare. Borde man inte kunna installera en vanlig luft/luftvärmepump istället å få samma effekt plus bättre värme och även en riktig köksfläkt?
|
Skrivet av: Christer 2011-03-30 13:13:29
|
Jo, det funkar perfekt med en luftvärmepump, det är bara det att du inte får någon ventilation om du tar bort minimastern och sätter dit en vanlig köksfläkt.
|
|