[ANNONS] 
START ENERGINYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM ENERGIPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'hjälp att hitta ultimata kaminen!' innehåller 3 inlägg.  
  Energiforum >>  hjälp att hitta ultimata kaminen! >>    
 Ämne: hjälp att hitta ultimata kaminen!
 Skrivet av: eremiten 2011-08-15 18:29:33
Jag behöver köpa en ny kamin till min stuga åretruntbostad, kaminen ska användas som primär värmekälla , ytan som ska värmas är ca 45 kvadratmeter 2 rum och kök.
Totala Ytan där kaminen ska stå är bredd: 520 mm och djup: 540 mm. Bak och på höger sida finns mur.
Jag vill förstås ha ut maximal värme av veden och priset på kaminen ska vara lågt.
Utseendet är inte särskilt viktigt.
Har tittat runt i ett par dagar nu på nätet men inser att jag behöver hjälp att välja!

Ämne: Svar på hjälp att hitta ultimata kaminen!
 Skrivet av: Matte 2011-08-18 14:50:31
Hej

Vart bor du någonstans. Är rätt stor skilland på vad som behövs om du bor i Kiruna eller Malmö. Hur som helst så har jag en stuga i Uppsalatrakten och den värmer jag året runt med en Svendsen kamin. http://www.svendsenkaminer.se/index.php/koepa-kamin/svendsen-1

Kanske inte billigast men jäkligt effektiv.

Ämne: Svar på hjälp att hitta ultimata kaminen!
 Skrivet av: C.G 2011-08-18 17:49:06
Hur liten kamin du än har så har den kapacitet att värma dubbelt så stor yta, dvs när kaminen brinner. Även om många av de moderna kaminerna idag kan eldas med reducerad effekt är det svårt att få veden att brinna mer än 3-4 tim med bibehållen verkningsgrad. Detta gör det hela till ett lagringsproblem. Antingen kan överskottsvärme lagras i en vattentank ackumulatortank vilket gör att du förlorar nån kvm i yta, eller i en täljstensugn , som inte får förväxlas med många av de s.k täljstenskaminer som finns på marknaden och som vanligtvis har på tok för lite täljsten för att ens hålla över natten. Tips: läs noga på www.kaminer.biz