[ANNONS] 
START ENERGINYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM ENERGIPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Kamin till källaren' innehåller 2 inlägg.  
  Energiforum >>  Kamin till källaren >>    
 Ämne: Kamin till källaren
 Skrivet av: Stig Wiberg 2007-11-14 13:19:02
Jag har numera fjärrvärme till full belåtenhet. Skorsten och pannrum finns ju kvar. Där skulle jag vilja ha en stor kamin med bra verkningsgrad och små utsläpp. Första anledningen är som reserv vid strömavbrott mm. Men jag vill ju även själv kunna elda det jag kommer över. Alla kaminer jag hittat är små eller gjorda för vardagsrum. Man behöver inte glasluckor i källaren. Det borde väl vara fler än jag som behöver kamin till grovutrymmen.

Ämne: Svar på Kamin till källaren
 Skrivet av: krille 2007-12-09 19:07:08
Ju större och bredare kaminen är ju svårare är det att få en bra förbränning när du inte "kör för fullt".De flesta nyare kaminer kan eldas snålt och drar oftast 1/3 av veden mot en kamin bara för 6-7 år sedan.Vill du ändå ha en stor kamin så finns tex Vermont Castings "Encore" med katalysator och brinntider på 10-15 tim. Alternativt kan du baka in kaminen i en massa stenar som magasinerar värmen.