[ANNONS] 
START ENERGINYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM ENERGIPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Luftficka i vämresystemet' innehåller 4 inlägg.  
  Energiforum >>  Luftficka i vämresystemet >>    
 Ämne: Luftficka i vämresystemet
 Skrivet av: Mikael 2008-04-26 12:55:59
Nu i vintras märkte jag att jag får en luftficka uppbyggd i min accumulatortank, på utgående rör till elementen. För att få loss den så måste jag öppna chunten till max och då släpper den, men är fortfarande kvar i systemet, och den byggs upp igen i tanken efter några dagar. Jag har även luftat elementen men utan resultat. Vad kan man göra åt det? Måste jag anlita någon rörmokare eller är det något som man kan kolla upp eller fixa det själv? Vore tacksam för tips eller svar!

Ämne: Svar på Luftficka i vämresystemet
 Skrivet av: chrand 2008-04-27 11:54:52
När du fått loss luften(kanske med upprepade öppningar av shunten) så ska egentligen inte luft kunna ta sig in i tanken igen förrän nästa gång du ev behöver fylla på systemet.Den luft som du skickar iväg lägger sig naturligtvis i någon annan högpunkt tex i ngn radiator där det är lättare att lufta.

Skrivet av: Mikael 2008-04-29 19:16:53
Ok, det ska jag prova med. Nu när jag öppnar chunten och släpper iväg luftfickan så smäller det bara i ett element ett tag efteråt. Sen blir det tyst igen. Och när jag öppnar luftnipplen på det elementet så kommer det ut bara vatten och ingen luft. Men jag ska göra ett nytt försök och se om det går bättre då.

Skrivet av: chrand 2008-05-01 14:15:53
det troliga är att du måste stänga av cirkpumpen ett tag före du luftar elementet