Ämne: Problem med Nibe Fighter 301
Skrivet av: Fryser 2010-01-03 12:58:28
|
Hejsan! Vi har en Nibe 301 som slår ifrån både elpatron och kompressor ca en gång per timma,det tar därefter ungefär 15 minuter tills den slår på igen då har panntemperaturen gått ner från 60 till ca47 grader.Efter att den har gått igång igen fungerar den som jag tror att den ska drygt en halvtimma,kompressorn går hela tiden och elpatronen går på till och från och håller temperaturen mellan 55 till 60 grader,det är ca 10-15 minusgrader ute.Det verkar som att nånting blir överbelastat men jag får inga larm i sifferfönstret. Det blir inte varmare än 18-19 grader inne.
|
Ämne: Svar på Problem med Nibe Fighter 301
Skrivet av: oa 2010-01-07 11:33:53
|
Det jag tror händer är att värmepumpen har en högre beräknad framledning än 60 C. I så fall är det troligt att det är reservlägestermostaten som löser ut och då bryts strömmen till styrningen. När sedan temperaturen sjunkit så kopplar termostaten in igen. Då startar maskinen återigen upp för att sean upprepa detta. Den enda lösningen i så fall är att sänka värmebehovet via kurva eller parallell något så att beräknad framledning inte överstiger 60 C.
|
Skrivet av: Frusen 2010-01-11 14:31:08
|
Tack oa för tipset om att justera ner inställningarna av pannan,det fungerade.Jag hade satt kurvlutningen på 12 och parallellförflyttningen på 2 för att få upp rumstemperaturen till 20 grader men när det blev kallare ute så slog pannan ifrån.Jag sänkte till 11 och 1 så går kompressorn hela tiden som den ska. Men nu är det lite för kallt inne.Hur ska man ställa in värdena för att få upp temperaturen utan att problemet uppstår? Huset är 109 kvadrat enplans byggt 92 så pannan ska väl räcka till?
|
Skrivet av: Felix 2010-11-27 11:53:01
|
Jag har exakt samma problem som dig och försöker lösa det nu, återkommer om jag fixar det
|
Skrivet av: Stefan 2010-12-06 03:03:09
|
Hej! Ställ kurvlutningen på 9 och parallellförflyttningen på -2 så ska du se att det blir varmt.
|
Skrivet av: Mac 2012-01-30 20:33:38
|
Hej!
Det kan vara så att du behöver lufta ditt värmesystem, har du mycket luft i systemet så blir inte elementen varma hur mycket du än bränner på med värmen, man kan ibland känna värmeskillnad på över och underdelen på elementen och är elementen kallare ovantill än undertill så kan du ha luft i systemet.
|
|