Ämne: Rätt eller fel? Installation av Kamin Skrivet av: Uglan 2011-06-14 22:27:18
Installerade en kamin från Nibe i vintras. En Contura där jag tagit inluften utifrån och fick givet vis ner elräkningen en hel del då vi har eluppvärmning. 110 m3 går ca 1 m3/månad ved och huset är från -96
Kamin ink installation, ansökningar och sotare strax under 40 000 sek
Ved ca 400 sek/m3
Tjänar ca 2000 spänn/månad när det är riktigt kallt på elen :
Gjorde en hel del själv av installationen men fick en oseriös snickare som mjölkade mig på 3000 spänn för 2,5 timmes jobb yttre skorstensbiten. Då jag inte tog någon offert på jobbet hävdade han att det är fasta priser. Känner mig riktigt snuvad iaf då man tror att det är timdebitering. Vill slå en varning om ni tar hjälp. Vill inte att fler skall känna en hopplöshet som jag gjort mot Kakel och Byggservice från Skånes Fagerhult.
Se till att få ett papper på allt, även fast vi kom överens på tel så glömde han takstegen, så det fick jag själv införskaffa och installera. Jag bortsåg från detta och var överens i dörren när han gick på 2,5 h... fakturan innehöll både installation av skorsten och stege 3800 när den kom i sitt första skede..
Efter en del motstånd till denna har jag efter ROT avdrag fått ner den till 1725 sek. Tycker iaf det är extremt.
Kaminen för övrigt är mycket effektiv med fläkt. Termostat som stänger av och på sig när den blir varm/kall.
Kan varmt rekommendera Contura från Nibe men se till att få professionell och seriös hjälp. /Uglan